Grote belangstelling voor Masterclass Autodelen

Via de resultaten van een landelijk onderzoek van Enpuls werden de verschillende soorten autodelen voor het voetlicht gebracht. Van de bekende pool-auto en de landelijke vloten van Greenwheels (de ‘rode autootjes’), tot de minder bekende varianten van dorpsauto’s met chauffeur voor zorgritjes en de WAN-auto.

WAN-auto als opstap voor

De weekend-avond-nacht auto is een auto die overdag door bedrijven of overheden worden benut en in de ‘WAN-uren” door bewoners uit de buurt of de eigen medewerkers. Een recente pilot bij DSM in Zwolle ism Mobeazy liet zien dat medewerkers dit erg waarderen. Door gebruik van de deelauto, wordt het wegdoen van de 2e (benzine) privé-auto een serieuze overweging. Als werkgever vaste bezetting ‘kopen’ in een deelauto, bevordert dus opstap naar duurzaam rijden, flexibel gebruik en wijziging van privé-gebruik (en dus ruimtegebruik).

Elektrisch en deel-mobiliteit; 2 handen op 1 buik!

Han-Paul van Westing benadrukte vooraf dat hij voorstander van de combi van autodelen en volledig elektrische aandrijving is. “Het is DE manier om je medewerkers goed voorbeeld te geven, een kans en introductie op elektrisch rijden EN een bijdrage aan je duurzaamheidsdoelstellingen als organisatie”. Dat daarbij een extra drempel voor gebruikers wordt opgeworpen, onderkent hij niet. “Maar auto-delen vergt sowieso een gedragsverandering en dus veel promotie en goede begeleiding”. Uit zijn onderzoek voor Enpuls blijkt ook dat juist elektrisch rijden gewild en hip is en na 1 keer proefrijden al verslavend leuk is.

Ook in Overijssel al inspirerende voorbeelden!

Voorbeelden uit Antwerpen en Gent, laten zien dat overheden en deelplatvormen daar vooral werken aan zichtbaarheid en een hippe uitstraling (oa Poppy, Mobipunten en sturend gemeentebeleid). Dichterbij in Enschede heeft Stad Up een start gemaakt met deelauto’s voor gemeente medewerkers. En in Zwolle zijn zowel deelfietsen als deelauto-aanbieders hun weg aan het vinden. Op Hanzeland staan fietsen een deelauto van Unive. Op Oosterenk rond het PEC stadion loopt in samenwerking met GoAbout, hotel Lumen en het Health Innovation Park een 1e MAAS pilot met OV-advies, deelfietsen en –auto’s via 1 app. Han-Paul liet merken het niet zo te hebben met begrippen als MAAS (Mobility as a Service); “het vergt aandacht en verleiding om gebruikers naar ander vervoergedrag te stimuleren. Kreten waar een gebruiker niets mee heeft, leiden in mijn ogen alleen maar af van het doel; flexibeler reisgedrag, meer bewuste reiskeuze’s”. Delen van mobiliteit zal daar komende jaren zeker aan gaan bijdragen!

autodeel

Menu