Thuiswerktip #2 Zorg voor afwisseling en voldoende beweging

Deze week is het tijd voor thuiswerktip nummer 2. Thuiswerkers hebben de neiging om de hele dag achter het scherm te zitten. Fysieke en mentale klachten liggen op de loer. Juist tussendoor bewegen levert positieve effecten op.

Hoe brengt u beweging in uw volle thuiswerkdag?

Zorg voor afwisseling en voldoende beweging

    • Kijk hoe u uw werkplek zo goed mogelijk kunt instellen: werkt u op een laptop, maak dan gebruik van een los toetsenbord en muis, verhoog uw laptop en gebruik eventueel een los beeldscherm.
        Zet het beeldscherm recht voor u, stel bureau en stoel zo op elkaar af dat u met ontspannen schouders kan werken, of ondersteun de armen zo goed als dat lukt. Zorg dat de ellebogen dicht bij het lichaam blijven bij muisgebruik.Wees creatief: met kussens kunt u de hoogte van de stoel aanpassen en met boeken of een pak papier het beeldscherm op de juiste hoogte krijgen. Zo kan u ook een alternatief voetenbankje maken.
    • Onderbreek beeldschermwerk regelmatig; afwisseling is nòg belangrijker bij meer dan 6 uur per dag beeldschermwerk. Neem vaak korte pauzes (5 minuten is al goed).
        Sta bijvoorbeeld op om wat te drinken te pakken, de kat te aaien of loop even naar buiten. U kunt ook een paar oefeningen doen. Maak eventueel gebruik van oefeningen in een app.
    •  Vindt u het lastig om regelmatig te pauzeren? Stel voor de gelegenheid pauzesoftware in.
    •  Wissel snelle huishoudelijke taken en schermtijd af. Zo heeft u in de avond meer vrije tijd.
    •  Ontlast uw ogen bij beeldschermwerk: kijk af en toe even weg van het beeldscherm.
    • Verander regelmatig van werkhouding.
        Kijk of u zittend werken kunt afwisselen met staand werk of lopen. Wees creatief: van een plank die nog ergens in de schuur staat is wellicht een sta-werkplek te maken? Sta op en loop tijdens het bellen. Of ga voor de verandering een half uurtje op een kruk zitten of een uurtje in een luie stoel werken met de laptop.
    • Wissel moeilijke en makkelijke taken af. Maar begin met het moeilijke gedeelte eerst. Deze eet-de-kikker methode vermindert uitstelgedrag en zorgt ervoor dat u productiever werkt.
    • Maak een wandeling tijdens wat langere pauzes, zoals de lunchpauze. Buitenlucht in combinatie met beweging zijn uiterst effectief voor de gezondheid van uw lichaam. Maar ook uw brein! Uw creativiteit, geheugen, oplossingsvermogen en weerbaarheid krijgen hiermee een boost.

Moet u de hele dag online zijn? Natuurlijk niet. Wissel online en concentratiewerk af. Probeer één keer per dag een wat langere pauze te nemen, waarin u wandelt of gaat thuissporten. Dit zorgt voor extra productiviteit wanneer u weer op uw werkplek zit. En als afsluiter voor deze tips. Zorg ook voor gezonde voeding, drink veel water en neem voldoende slaap

Ook iets voor u?

Vond u dit een waardevolle tip? En wilt u ook na corona inzetten op thuiswerken? Organisaties die medewerkers ook na de coronacrisis willen laten thuiswerken, kunnen hiervoor een subsidie krijgen van de provincie Overijssel. De provinciale Voucherregeling Thuiswerkplan geldt voor werkgevers met minimaal vijftig werknemers die werken in een vestiging in Overijssel. Aanvragen kan tot 1 juli, maar op=op.

    Persoongegevens



    Over de organisatie




    Menu