Het gesprek aangaan over hybride werken

Steeds meer werkgevers spreken de laatste weken met hun werknemers over de hybride werken. Het blijkt lastig om daar als werkgever een juiste balans in te vinden. De één wil niet meer naar kantoor, de ander wil niet meer thuiswerken. Wil jij als werkgever hulp bij het voeren van dit gesprek, en bij het creëren van een nieuwe richtlijn? Maak dan gebruik van de voucherregeling waarbij je samen met een deskundige een plan van aanpak maakt.

Wat is hybride werken eigenlijk?
Hybride werken is een vorm van flexibel werken, waarbij werknemers niet aldoor op kantoor werken. Dat kan gaan om deels thuiswerken en deels op kantoor. Het is hierbij ook mogelijk dat men elders ‘buiten de deur’ werkt, zoals in openbare gebouwen of bij klanten. Werknemers krijgen de ruimte om te kiezen waar zij werken, wanneer en hoe zij reizen. De Sociaal Economische Raad (SER) kwam vorige week met een advies waarbij deze ruimte ook in de Wet flexibel werken zou moet hierop worden vastgelegd.

Meer inzetten op hybride werken biedt werknemers een betere balans tussen werk en privé, minder woon-werkstress, en de organisatie een betere CO2-voetafdruk door minder woon-werk kilometers. Tegelijkertijd is het voor werknemers belangrijk dat collega’s elkaar fysiek kunnen zien. Om in een andere omgeving tot nieuwe ideeën te komen en de teamspirit erin te houden. Dat is zoeken naar de juiste balans.

Zoeken naar de juiste balans
Die zoektocht is voor iedere organisatie anders anders, iedere cultuur is anders, ieder team heeft andere behoeftes. Het gesprek hierover voeren is enorm belangrijk. Hoe wordt er binnen de organisatie gekeken naar de verhouding tussen thuiswerken en werken op kantoor? Welke afspraken maken we hierover met elkaar? Vragen die het beleid omtrent hybride werken voor de toekomst te bepalen.

Subsidie om een adviseur in te huren
Om antwoord te krijgen op deze en andere vragen kan het handig zijn om een externe adviseur in te schakelen. Daarin ondersteunt de provincie Overijssel werkgevers. Werkgevers kunnen bij ons een subsidie aanvragen voor de inhuur van een adviseur. Deze adviseur helpt werkgevers om keuzes te maken voor het hybride werken wat bij het DNA van de organisatie past. Kijk voor de voorwaarden en aanvraagprocedure op

https://www.overijssel.nl/loket/subsidie/mobiliteit/voucherregeling-thuiswerkplannen/

Bij Nieuwsuur werkt het item vorige week uitgebreid uitgelicht. Bekijk hier het fragment terug en lees hier het artikel.

Menu