Veelgestelde vragen aan regio Zwolle Mobiel
Heeft u een vraag over onze projecten en diensten? Lees hier de veelgestelde vragen.
Staat uw vraag er niet bij? Neem dan contact met ons op!
Partner worden
Jazeker. We hebben wel een aantal voorwaarden. Het belangrijkste is dat er binnen uw organisatie of het gebied waar u bent gevestigd, een concrete aanleiding is om met mobiliteitsmanagement aan de slag te gaan. In een aantal bedrijventerreinen zijn we al samen met de parkmanager (of belangenvereniging) actief. Hierbij kunt u eenvoudig aansluiten. Ook wanneer u niet gevestigd bent op een bedrijventerrein en wilt aansluiten, is dit mogelijk.
Als u lid bent van MKB Twente profiteert u automatisch van het partnerschap met Twente Mobiel.
Wilt u partner worden? Maak dan een afspraak met een van onze accountmanagers.
Partner worden van Twente Mobiel kost u niets. Wij vragen wel een inspanningsverplichting, want het optimaliseren van mobiliteit doen we immers samen. We verwachten bij mobiliteitsacties een investering in capaciteit, tijd en/of eventueel financiën.
Meer informatie vindt u op onze website of tijdens een afspraak met één van onze accountmanagers. Zij bespreken graag met u de mogelijkheden.
Het is mogelijk om intern een korte vragenlijst onder uw medewerkers te verspreiden. Dat gebeurt bij voorkeur online.
Uit deze analyse zal blijken hoe op dit moment uw medewerkers van en naar het werk reizen en wat de eventuele alternatieven zijn.
Samen met u kunnen we dan bekijken wat het rendement is om partner te worden.
U kunt contact met ons opnemen. In overleg met u voeren we een mobiliteitsscan uit. Dat kan op basis van postcodes gebeuren of op basis van een klein online onderzoek onder uw medewerkers.
Vervolgens nemen we met u uw mobiliteitsbeleid door (reiskostenvergoedingen, andere kosten vervoer parkeerbeleid, stimuleringsmaatregelen, werkgerelateerd vervoer e.d.).
In een rapportage leggen we vast waar u nu staat met duurzame mobiliteit en wat de mogelijkheden zijn.
Fietsstimulering
Een werkgever kan op verschillende wijze fietsen stimuleren. Dit zijn de mogelijkheden.
- Werkgever kiest wel voor gebruik van de WerkKostenRegeling (WKR)
- De vrije ruimte in de WKR benutten voor aankoop van een fiets
- De fiets opnemen in een cafetariaregeling met uitruil bruto-netto
- Werkgever kiest niet voor gebruik van de WKR
- De medewerker een renteloze lening geven voor de aanschaf van de fiets
- Een fiets van de zaak ter beschikking stellen (koop of lease)
- De fiets vergoeden via de onbelaste kilometervergoeding
Lees onze digitale brochure over fiscale maatregelen voor meer informatie.
Het tracé wordt niet in één keer gerealiseerd, maar in logische bruikbare delen. De deeltrajecten die het hoogste fietsgebruik opleveren per geïnvesteerde euro – zijn inmiddels met voorrang aangelegd, te weten:
- Borne – Hengelo – Enschede
- Almelo – Vriezenveen
- Almelo – Wierden Het gedeelte in Enschede-West (tussen Twekkelerzoom en Centraal Station) en Hengelo-West (tussen de Weideweg en de binnenstad) is nog in voorbereiding. In totaal is van de hele fietssnelroute F35 16,7 km gereed.
Samen met de 8 gemeenten is de provincie Overijssel bezig met de verdere voorbereidingen voor de F35-delen over de langere, regionale afstanden. Dit zijn de trajecten:
- Wierden – Nijverdal parallel aan de te verbeteren autoweg N35 (streven is 2022, maar de planning is vertraagd door stikstof-kwestie).
- Almelo – Borne: voorkeurstracé is in procedure.
- Oldenzaal – Enschede: voorlopig ontwerp is medio 2020 gereed.
- Enschede – Duitse grens (uiterlijk 2024/2025, afhankelijk van financiën, aansluiting op het Duitse deel en de planprocedures).
Fiets van de zaak
Voor de regeling wordt onder een fiets verstaan: een fiets die door spierkracht wordt aangedreven, eventueel met een hulpmotor.
Wel een fiets van de zaak:
- elektrische
- fiets
- speed pedelec
Geen fiets van de zaak:
- brommer
- scooter
De werkgever betaalt de fiets en meestal ook de kosten voor onderhoud en reparatie. Wel krijgt de werknemer te maken met een bijtelling bij het salaris. Uiteindelijk betaalt de werknemer daardoor enkele euro’s per maand extra belasting.
U kunt ervoor kiezen om zelf fietsen aan te schaffen of fietsen te leasen via een leasemaatschappij.
Zelf kopen
In dit geval betaalt u als werkgever zelf de aanschaf van de fiets. Daar kunnen de kosten voor onderhoud, reparatie, verzekeringen en het opladen van elektrische fietsen nog bijkomen. Dit hangt af van de afspraken die u maakt met uw werknemers. De kosten die u maakt voor de fiets, kunt u aftrekken van de winstbelasting.
Leasen
U kunt er ook voor kiezen om fietsen te leasen via een leasemaatschappij. U betaalt dan maandelijks een leasebedrag waar alle kosten in zijn verwerkt. Deze kosten kunt u aftrekken van de winstbelasting.
Als u de kosten zelf betaalt, dan kunt u ze niet aftrekken van de bijtelling.
Maar: een werkgever kan er ook voor kiezen om deze kosten voor opladen te vergoeden. Bijvoorbeeld met behulp van de vrije ruimte in de werkkostenregeling.
Een fiets ter beschikking stellen kan op twee manieren gebeuren.
De werkgever:
- koopt een fiets en geeft die in bruikleen aan een medewerker.De werkgever blijft eigenaar van de fiets.
- leaset een fiets en stelt die aan een medewerker ter beschikking.
Voordelen werkgever: Het beschikbaar stellen van een fiets van de zaak gaat niet ten laste van de vrije ruimte in de Werkkostenregeling. De eventuele leasekosten etc. komen ten laste van het bedrijfsresultaat waardoor de werkgever minder belasting betaalt. Als de werkgever meerdere fietsen leaset, kan hij waarschijnlijk tot een lagere aankoopprijs voor de fietsen komen.
Nadelen werkgever: De aanschaf van een fiets van de zaak of aangaan van de lease/financiering leidt tot een lagere liquiditeitspositie.
Voordelen werknemer: Een medewerker hoeft zelf geen fiets te kopen en het privé gebruik van een fiets van de zaak is onbeperkt.
Nadelen werknemer: Als een fiets van zaak beschikbaar wordt gesteld, krijgt de medewerker een forfaitaire bijtelling van 7% bij zijn bruto-inkomen.
Uw werknemer mag de fiets van de zaak privé gebruiken en heeft daar voordeel van. Dit voordeel wordt gezien als ‘loon in natura’. Hiervoor gelden de volgende regels:
- U houdt loonbelasting en premie volksverzekeringen in over dit loon.
- U betaalt premies werknemersverzekeringen en de werkgeversheffing Zvw over dit loon.
- U kunt dit loon als eindheffingsloon aanwijzen.
Wie een fiets van de zaak privé gebruikt, heeft daar voordeel van. Over de waarde van dit voordeel (de bijtelling) betaalt hij of zij loonbelasting. De bijtelling is 7% over de consumentenadviesprijs van de fiets en accessoires (inclusief btw) per jaar. De werkgever telt dit bedrag op bij het salaris. Hierover betaalt de werknemer dan maandelijks belasting.
Ook in dit geval kan uw werkgever bepaalde reiskosten vergoeden waarover u geen belasting betaalt. Dit hangt af van de afspraken die u met uw werkgever heeft gemaakt. U moet wel kunnen aantonen dat u met het openbaar vervoer heeft gereisd.
Ja, voor de fiets van de zaak maakt het niet uit of u de fiets zakelijk (inclusief woon-werkverkeer) gebruikt of privé. Daarom geldt de bijtelling altijd. Dit is anders dan bij de auto van de zaak.
Subsidies
U kunt een financiële bijdrage uit het Mobiliteitsfonds aanvragen. Het gaat om activiteiten die erop gericht zijn autoverkeer in de spits te beperken en de CO2 uitstoot te beperken. De bijdrage is maximaal 50% van de kosten die voor subsidie in aanmerking komen, met een minimum van € 500,- en een maximum van € 50.000,- per aanvraag, waarbij de subsidie voor voorbereidings- en administratiekosten maximaal 15% van de totale subsidie bedraagt. Het subsidieplafond voor 2020 is € 238.990,-, waarvan:
-
- € 100.000,- voor Twente : Almelo, Borne, Dinkelland, Enschede, Haaksbergen, Hellendoorn, Hengelo, Hof van Twente, Losser, Oldenzaal, Rijssen-Holten, Tubbergen, Twenterand en Wierden
- € 138.990,- voor West Overijssel: Dalfsen, Kampen, Olst-Wijhe, Ommen, Hardenberg, Raalte, Staphorst, Steenwijkerland, Zwartewaterland en Zwolle.
Zie ook: www.overijssel.nl/loket/subsidie/mobiliteit/slimme-duurzame/
Overijsselse gemeenten kunnen op basis van de Subsidieregeling mobiliteit Overijssel subsidie aanvragen voor de voorbereiding en uitvoering van projecten en subsidieprogramma’s die opgenomen zijn in het Uitvoeringsprogramma Mobiliteit Overijssel. Met de regeling wil de provincie bijdragen aan de bereikbaarheid, verkeersveiligheid en leefbaarheid in Overijssel.
De subsidie bedraagt maximaal 75% van het eigen aandeel in de subsidiabele kosten met een maximum subsidie. Aanvragen kunnen tot en met 1 oktober 2020 worden ingediend.
Zie ook: www.overijssel.nl/loket/subsidie/mobiliteit/mobiliteit/
Slim reizen met het OV
Op Overijsselse bedrijventerreinen is er doorgaans weinig OV beschikbaar. Buslijnen lopen veelal aan de rand van het terrein. Als de loopafstand tussen bushalte en werkplek groot is, kunt u wellicht een deelfiets/fiets van de zaak aanbieden.
Een aantal bedrijventerreinen liggen op fietsafstand van een treinstation. Medewerkers kunnen dan de “last mile” met een eigen fiets of OV-fiets naar het werk fietsen. U zou de kosten van de OV-fiets kunnen vergoeden.
Het OV in Nederland is erg duurzaam. Zo rijden alle elektrische reizigerstreinen sinds 2017 op groene stroom. En is er in het Bestuursakkoord Zero Emissie Busvervoer afgesproken om vanaf 2025 alle nieuwe bussen te laten rijden op 100% hernieuwbare energie of brandstof. Vanaf 2030 moeten alle bussen volledig emissievrij zijn.
Daarnaast onderzoekt de Rijksoverheid samen met andere partijen wat bijvoorbeeld de mogelijkheden zijn van waterstoftreinen. De overheid maakt met een groot aantal sectoren ook meerjarenafspraken voor de verbetering van de energie-efficiëntie. Met de spoorsector is afgesproken om per jaar 2% energie te besparen.
Het openbaar vervoer wordt steeds populairder bij werknemers en werkgevers als onderdeel van slimme en duurzame mobiliteit.
Als werkgever heeft u veel voordelen met het inzetten van openbaar vervoer!
- Geen file- en parkeerproblemen
- Slim werken: reistijd gebruiken als werktijd.
Een groeiend aantal werknemers heeft behoefte aan flexibiliteit in de vervoerskeuze. Hierbij wordt per rit gekeken welke modaliteit de voorkeur heeft. De trein heeft hierbij meerdere voordelen voor de werknemer ten opzichte van de auto. Zo kunnen zij in de trein prima werken.
De trein stopt natuurlijk niet altijd voor de deur van uw kantoor. Dankzij handige deelvervoer oplossingen, zoals de OV-fiets is dit zelden nog een probleem.
De kilometers die uw werknemers omrijden voor privédoeleinden, tellen als privékosten. Die mag uw ook vergoeden, maar dat deel van de vergoeding telt dan als belastbaar inkomen.
De werkelijk gemaakte kosten
U kunt er ook voor kiezen om de werkelijk gemaakte kosten voor het zakelijke openbaar vervoer te vergoeden. Meestal gebeurt dat met vergoeding achteraf, door middel van declaratieformulieren. De vergoeding is onbelast.
U moet die kosten bijhouden in de loonadministratie, en aan kunnen tonen dat het om woon-werkverkeer gaat, door uw werknemers (maandelijks) declaratieformulieren in te laten vullen, met de originele bonnen erbij.
Hoe zit het met privéreizen?
Privé gemaakte reiskosten worden hierbij niet vergoed.
Reizen uw werknemers met het OV, dan is het handiger om voor hen een NS-Business Card aan te schaffen
Voor werknemers is het makkelijk: zij hoeven de kaart niet op te laden, hoeven geen declaratieformulieren in te vullen en ook geen bonnen te bewaren.
U krijgt één factuur per maand voor alle OV-kosten die uw werknemer met de kaart heeft gemaakt, dus niet alleen trein, bus en metro, maar eventueel ook OV-fiets, parkeren, taxi en Greenwheels-huurauto (u kunt zelf aangeven voor welke deur-tot-deur-diensten uw werknemer de kaart kan gebruiken en voor welke niet). U heeft dus altijd inzicht in de werkelijk gemaakte reiskosten, inclusief de BTW-opgave.
Slim reizen met de auto
MaaS staat voor ‘Mobility as a Service’ en heeft als doel de focus op privé auto’s los te laten en over te stappen naar een deeleconomie. Zo wordt het in de toekomst voor iedereen makkelijker om een auto of fiets te delen en krijg je eenvoudig toegang tot alle andere vormen van vervoer. Een reis plannen, boeken, maken en betalen moet heel eenvoudig worden. De pilot MaaS-Twente, die tot eind 2021 gaat lopen, heeft verschillende doelen :
- een digitale (app) en telefonische methode waarmee de reiziger in Twente kan plannen boeken, reizen en betalen;
- een onafhankelijke zelfstandige aanbieder die zich met de MaaS-app richt op 20.000 WMO-cliënten en 400.000 inwoners in acht Twentse gemeenten;
- een samenwerking tussen de aanbieder van de MaaS-dienst en alle andere aanbieders van mobiliteit in Twente (van NS tot deelfiets); een verdienmodel ontwikkelen zodat het project regionaal-landelijk schaalbaar is met structurele financiering.
- U kunt vrijstelling krijgen van motorrijtuigenbelasting (mrb) en belasting op personenauto’s en motorrijwielen (bpm).
- U heeft een lagere fiscale bijtelling.
- Elektrisch rijden is zuiniger dan rijden op benzine of diesel.
- Er komen subsidies voor particulieren om een elektrische auto te kopen.
Schoon vervoer helpt klimaatdoelen te halen
In het Klimaatakkoord staat dat Nederland in 2030 49% minder CO2 moet uitstoten. In 2050 is dat 95%. Schoon vervoer helpt die doelen te bereiken. Alle nieuwe personenauto’s die in 2030 op de markt komen, moeten bijvoorbeeld 100% elektrisch zijn. Deze auto’s rijden dan op elektriciteit uit een batterij, waterstof-brandstofcel of zonnepanelen.
Wat zijn de Green Deals van de overheid voor elektrisch rijden?
De overheid werkt met andere partijen aan afspraken over duurzaamheid in Green Deals. Zo ondersteunt de Rijksoverheid het gebruik van elektrische voertuigen in de transportsector. Denk bijvoorbeeld aan elektrische leaseauto’s, elektrisch openbaar vervoer en elektrische taxi’s.
Dankzij Green Deals is er een landelijk dekkend netwerk van laadpunten voor elektrische auto’s.
Reiskostenvergoeding
Nederland is het enige land in West-Europa waar de meeste werkgevers hun personeel betalen om naar het werk toe te komen. Reiskostenvergoeding is dan ook een gewaardeerde secundaire arbeidsvoorwaarde. Een reiskostenregeling afschaffen levert een hoop gedoe op, en extra loon uitkeren is meteen belast. Er zijn ontwikkelingen. Zo is wel duidelijk dat steeds minder werkgevers voor de standaard leaseauto kiezen. Elke dag in de file? De werkgever wil er steeds minder vaak voor opdraaien.
Enkele suggesties om de reiskostenvergoeding zo te geven dat er een duurzame stimulans vanuit gaat.
- Fietsen en lopen naar het werk kan worden gestimuleerd door ook fietsers en voetgangers € 0,19 per kilometer te geven.
- Het aanschaffen van een ‘groene auto’ kan worden gestimuleerd door:
▪ bijrijders daarvan een volledige reiskostenvergoeding voor het woon-werk-verkeer te geven. Ook als voor andere automobilisten lagere vergoeding geldt.
▪ een goedkope lening daartoe mogelijk te maken.
▪ de bestuurders daarvan een hogere vergoeding te geven dan andere automobilisten.
- Het gebruik van het openbaar vervoer kan worden gestimuleerd door het reizen per OV volledig te vergoeden.
- Bij de lease-regeling kan worden afgesproken dat:
▪ uitsluitend ‘groene auto’s’ worden geleased.
▪ leaserijders ook gebruik mogen maken van het openbaar vervoer.
▪ werkgever kan een aantal NS Business-Cards bestellen. Daarop kunnen medewerkers, naast reizen met de trein, korting krijgen op parkeren, (trein)taxi, de hotspots en de OV-fiets. In een aantal gevallen een prima alternatief voor de lease-auto.
- Het privé-gebruik van de lease-auto kan worden beperkt. Bijvoorbeeld door de regel in te trekken dat bij privé-reizen in het buitenland de werkgever de brandstof volledig vergoedt.
- Medewerkers krijgen de mogelijkheid van een mobiliteitsbudget. Werkgevers die nu al met persoonlijke reisbudgetten werken, claimen besparingen van zo’n 10 tot 20 procent op de reiskosten.