Ongevallenoprit A28 Zwolle-Centrum krijgt definitief verkeerslichten na tientallen botsingen

De kruising tussen de Katerdijk en de oprit naar de A28 krijgt dit jaar definitief verkeerslichten. Dat heeft de gemeente Zwolle besloten na een reeks ongevallen waarbij veelal afslaand verkeer vanuit het centrum richting de snelweg betrokken is. Daarbij moeten meerdere rijstroken overgestoken worden, en dat blijkt een gevaarlijke exercitie. Afgelopen week was het wederom raak.

Voor twee bestuurders eindigde hun autorit afgelopen donderdag in het ziekenhuis. Een 50-jarige man uit Emmeloord kwam vanaf de kant van het centrum en wilde de A28 oprijden. Bij het kruisen van het tegemoetkomende verkeer op de Katerdijk ging het mis: hij zag een 70-jarige Zwollenaar waarschijnlijk over het hoofd.

Dan kan je denken: wie oplet, knalt niet op een ander. Maar op dit specifieke punt vonden tussen 2014 en 2019 al 39 botsingen plaats, waarvan 9 met letsel. De cijfers waren voor de lokale CDA-fractie aanleiding om de situatie begin 2019 aan te kaarten bij het college van burgemeester en wethouders. Het resulteerde in een onderzoek, waarin onder meer via camera’s het rijgedrag van automobilisten werd bestudeerd. Wat bleek: veel bestuurders volgen blind hun voorganger, en stoppen voor de haaientanden is er vaak niet bij.

Daardoor staan auto’s vaak al met hun neus op de busstrook. Dat ligt overigens niet alleen aan de bestuurders: onderzoekers zagen ter plaatse dat de situatie ‘afwijkt van de gangbare inrichting van een kruispunt’. En dat kan invloed hebben op het gedrag van bestuurders, was de conclusie. En dus was de vervolgvraag: wat valt er aan te doen?

Inmiddels zijn al verschillende maatregelen genomen. De bomen in de middenberm van de Katerdijk – op het deel tussen de Zwartewaterallee en de oprit A28 – zijn gekapt. Ook het bord ‘Woonboulevard volg Voorst B’, dat midden op de kruising stond, is verplaatst.  Gezamenlijk moet dat het zicht verbeteren. Gelijktijdig is er wel een nieuw verkeersbord bij gekomen, om het afslaande verkeer richting de A28 te wijzen op de regels: ‘Verleen voorrang’. Ook het verdrijfvlak dat bestuurders tegenkomen die van de snelweg afkomen, is aangepast.

Verkeerslichten

Toch zal de grootste aanpassing nog volgen. De gemeente geeft aan dit jaar verkeerslichten te willen plaatsen voor het linksafslaand verkeer richting de snelweg, zodat de kans op ongelukken nog verder wordt verkleind. Het schrappen van de busbaan – een andere aanpassingen die ook in beeld was als optie om de veiligheid te verbeteren – is niet aan de orde.

Bron: Arnoud de Vries – De Stentor

Menu